De ketting

Sloane Crosley

Kezia, Nathaniel en Victor ontmoeten elkaar na jaren op de extravagante bruiloft van een studievriend. Ze bevinden zich alle drie op het randje van een quarterlifecrisis en zijn met niets anders bezig dan hun eigen leven. Al snel vallen ze terug in hun oude gewoonten: Victor houdt van Kezia....Lees meer

Rinque Kuiperij

Volmaakt en genadeloos grappig (David Sedaris) en in een heerlijk snel tempo geschreven.

Dit verhaal is een spannende humoristische roman met spanning en is niet echt in een hokje te stoppen. Ieder hoofdstuk is een ander persoon aan bod. Tot en met de bruiloft maak je goed kennis met de hoofdpersonen en daarna neemt het verhaal zijn loop. De titel dekt de inhoud goed.

Het gaat voornamelijk over 3 oude studievrienden. Ze komen elkaar na jaren allemaal weer tegen op een bruiloft. Het gaat ze allemaal niet echt voor de wind. Victor valt in slaap op het bed van de bruid haar schoonmoeder. Als hij ontwaakt, zit de schoonmoeder in de kamer op hem te wachten. Ze laat hem al haar juwelen zien en een ketting. Maar niet een echte ketting, nee een tekening. Het zou haar ketting zijn geweest, maar door Nazi- Duitsland is het door de man waar ze verliefd op was ergens verstopt. Hij heeft nooit kunnen vertellen waar, zij heeft het nooit in de handen gehad of in het echt gezien. Het noodlot slaat toe en de familie wil de juwelen van Moeder terug hebben. Het hele verhaal laat hem maar niet los en hij besluit de Ketting te gaan zoeken. Zijn vrienden Kezia en Nathaniel maken zich zorgen om hem. Hij is nogal depressief en ze vertrouwen het niet meer. Ze gaan hem achterna en komen net als Victor in Frankrijk terecht.

Ze komen erachter dat ze niet meer de personen zijn, die ze in hun studie tijd waren. Kezia is nog altijd verliefd op Nathaniel. En Nat lijkt alleen maar van zichzelf te houden. En van alle vrouwen die mooi zijn….En hij kan ze ook vaak gemakkelijk nog krijgen ook. Victor is al sinds hun studietijd smoorverliefd op Kezia. Maar zij niet op hem. Toch zijn ze zeer close. Maar hij droomt van meer. Zij kan hem dat onmogelijk geven. De drie vrienden zijn niet tevreden met hun leven en hun werk. Het wordt een soort roadtrip. Het zorgt voor ongemakkelijke momenten. Maar ook veel humor. Donkere humor. Grappige humor. Harde humor. Droge Humor. Het boek is echt op een zeer humoristische manier geschreven. Het maakt dat je er echt doorheen vliegt.

Joke de Meyer

'De ketting van Sloane Crosley is het relaas van drie voormalige studiegenoten die elkaar...Lees meer >

Karina Hoekerswever - Hanegraaf