Tonic

Ralf Mohren

Arthur Poolman is alcoholist. Hij leeft in een wereld waarin drank de baas is. Het begint met de weekends: de teugels los, alle zorgen voor even vergeten. Maar het kan niet altijd vrijdagavond zijn. De werkweek schudt hem wakker, en steeds meer heeft hij drank nodig om nog te kunnen functioneren...Lees meer

Nathalie Westerhof

Tijdens het lezen van dit boek betrapte ik mezelf een aantal keer op een sterk verlangen naar een heerlijk koud glas Westmalle Tripel- die ik eigenlijk niet eens zo lekker vind. Een aantal regels verder sloeg dit verlangen meestal al snel weer om: een glas tonic is ook prima.

Het boek begint in het heden, waarin hoofdpersoon Arthur Poolman net zijn verslaving onder ogen heeft gezien en zich heeft aangesloten bij de Anonieme Alcoholisten. In het heden vertelt Poolman over zijn verslaving, zijn wekelijkse bezoeken aan de AA, het leven zonder drank en denkt hij terug aan zijn aan alcohol rijke verleden. Dit wordt afgewisseld met flashbacks van de laatste week waarin hij dronk, de week die zou eindigen met wat hij zelf 'De Val' noemt.

Deze afwisseling tussen het heden en de week van 'De Val' maakt het erg lastig het boek weg te leggen. Hoewel ikzelf niet altijd een even grote fan ben van flashbacks in een boek (soms kunnen deze erg traag zijn en ga ik er snel doorheen, zodat ik weer verder kan met het 'echte' verhaal), zijn deze in Mohrens roman beide zo meeslepend dat ik maar door bleef lezen. Want, wat gebeurde er precies tijdens en tot aan 'De Val'? En, kan Arthur Poolman de gehele roman van de alcohol afblijven?

De situaties waarin Poolman terecht komt zijn soms even komisch als pijnlijk. Van de geweldige smoezen die hij voor zichzelf en andere bedenkt tijdens het drinken ("Ik drink het liefst in even aantallen"), tot de manieren die hij bedenkt om de alcoholgeur te verdrijven (heel veel Fisherman's Friend en veel Listerine): Arthur Poolman blijft een sympathiek personage, voor wie je van begin tot eind blijft hopen op een goede afloop. Ik sloot het boek met het idee dat ik begreep hoe een alcohol verslaving in elkaar zit, maar toch ook weer helemaal niet. Het gevoel alsof ik het van dichtbij had meegemaakt, het bij een goede vriend had zien gebeuren. Tot ik me realiseerde wie deze ' goede vriend' dan moest zijn: Arthur Poolman. Ik was vrienden geworden met een personage, en dan weet ik: ik heb zojuist een erg goed boek gelezen.

Anke van Doornik

In Tonic maken we kennis met Arthur Poolman, wiens leven lange tijd heeft bestaan uit grote...Lees meer >

Antoinette van Steeg